Udsæt – udsæt ikke – udsæt

Der er kun én regel, du bør overveje, når du har lyst til at udsætte noget:

Vokser opgaven, hvis du udsætter den?

Hvis ja, så skal du ikke udsætte den. Og vice versa.

Hvis opgaven vokser under udsættelsen, kommer du jo logisk nok til at bruge mere tid på den, set i et større perspektiv.

Hvis du udsætter at tage en alvorlig samtale med en medarbejder, vokser problemerne sig måske mere uløselige i mellemtiden.

Hvis du er ked af dit arbejdsliv, bliver du ikke gladere af at udsætte de beslutninger, der skal til for at skabe forandring. Tværtimod underminerer du dig selv mere og mere, mens dit udgangspunkt bliver ringere = opgaven vokser.

Udover at opgaven vokser, fylder den også uforholdsmæssigt meget mentalt. Derfor bruger du for meget af din dyrebare tid på den – også selvom du ikke er i gang med at løse den.

På den anden side skal du selvfølgelig heller ikke stresse rundt for at holde alle opgaver i skak.

Sandheden er bare, at jo før du tager balanceret action på dine opgaver, behov eller udfordringer, jo mere overblik og stabilt flow vil du opleve.

Så udsæt bare, så længe det sker med fuld bevidsthed om eventuelle konsekvenser.

PS. Det kan også være en opgave at sige fra.